Rytm dnia

Życie w przedszkolu można porównać do życia w bardzo licznej rodzinie. Wychowawca dba o rytmicznie zmieniający się, regularny przebieg dnia, który obejmuje zarówno zwykłe, codzienne prace domowe, jak też zajęcia artystyczne i prace ręczne - wszystko we właściwych proporcjach. Do tego dochodzą prace, które przychodzą wraz z określonymi porami roku, a także przygotowanie świąt.

SWOBODNA ZABAWA: Dzień rozpoczyna się swobodną zabawą w sali. Zabawa jest podstawowym działaniem dzieci w naszym przedszkolu. Wychowawca wykonuje czynności, które zaplanował sobie na ten dzień i jednocześnie dyskretnie towarzyszy dzieciom w zabawie, wita wchodzące dzieci podaniem ręki, udziela pomocy, gdy potrzeba. W tym czasie dzieci mogą swobodnie bawić się, ale także pracować: piłować, szlifować, tkać, rysować, pomagać nauczycielce. Zabawki w sali są tak rozmieszczone, że każde dziecko ma do nich swobodny dostęp. Do zabawy może dzieciom służyć wszystko co znajduje się w pomieszczeniu, również stoły, krzesła, ławki, stojaki, duże kawałki drewna, wiklinowe kosze, dywaniki i inne. Dzieci mają swobodę ruchu, mogą budować z małych i dużych elementów.

rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm

SPRZĄTANIE: Czas swobodnej zabawy kończy się sprzątaniem. Czynność ta odbywa się nie na zasadzie spełniania wydawanych poleceń, lecz dzięki chęci do naśladowania, z użyciem sił wyobraźni. Nauczyciel zawsze sprząta razem z dziećmi. W sprzątaniu pomagają piosenki i rymowanki.

CZĘŚĆ RYTMICZNA: Następnie znane dzieciom rymowanki, wierszyki i piosenki zapoczątkowują część rytmiczną dnia, rozwijającą się dalej w zabawy w kółeczku (korowody). Korowody związane są ze zbliżającymi się świętami, z czynnościami pracujących rzemieślników czy rolników, za światem zwierząt, roślin oraz zjawiskami i zmianami, jakie aktualnie zachodzą w przyrodzie. Przekazują wiedzę o świecie. Tempo jest na przemian szybkie i powolne, same zaś zabawy oparte na elementach muzycznych i poetyckich, poparte wyraźnymi gestami. Rytmiczne powtarzanie wzmacnia uczucia i wolę. Wykończone, staranne ruchy działają stymulująco na rozwój mowy, wzbogacają zabawę dzieci.

WSPÓLNY POSIŁEK: W dalszej kolejności następuje przygotowanie do posiłku. Ustalenia dotyczące posiłku leżą w gestii rodziców (wiele dzieci ma specjalne diety). Przy stole dba się o zachowanie dobrych obyczajów i estetykę. Wszystkie dzieci i nauczycielki siadają wspólnie do śniadania. Stół zawsze jest nakryty obrusem i są na nim kwiaty lub ozdoby związane z danym okresem roku.

OGRÓD: Po posiłku jeszcze raz przychodzi pora na swobodną zabawę, ale tym razem w ogródku. Do ogrodu wychodzimy codziennie bez względu na pogodę. Wyjątek stanowi duża ulewa, wichura lub silne mrozy. Dzieci w naszym przedszkolu mają zapewnione przez rodziców odpowiednie ubranie na każdą porę roku. Na jesieni oraz w okresie przedwiośnia i wczesnej wiosny, gdy jest mokro, dzieci wkładają specjalne gumowe spodnie i kalosze, a zimą ciepłe kombinezony. W przedszkolu mamy również komplet czapek, szalików i rękawiczek oraz wełnianych skarpetek. Zależy nam na tym, aby dzieci mogły swobodnie bawić się w ogrodzie, nie martwiąc się, że coś się zamoczy. Gdy dziecku przemoknie jakaś część garderoby, od razu jest przebierane.

rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm
rytm

OPOWIADANIE BAŚNI: Zakończenie dnia stanowi opowiadana przez nauczyciela bajka, historyjka lub rymowana opowieść. Czasami przedstawiana jest w formie teatrzyku. Obrazy z baśni i bajek zawierają ukrytą mądrość. Wspomagają rozwój moralny dziecka, kształcą umiejętność rozróżniania między dobrem i złem. Niosą wyrazy wzbogacające zasób słownictwa używanego na co dzień. Dobrze zbudowane zdania, bogactwo obrazów epickich stanowią najważniejszy stymulator mowy. Opowiadanie baśni uspokaja dzieci, uczy koncentrowania uwagi, pobudza fantazję, wzmacnia siły witalne dzieci.